SPUVI ble stiftet av Iver Hole i mai 1967, og han var klubbens leder i 25 år - frem til 1992.
Hole hadde skaffet seg styrketreningsutstyr privat på midten av 60-tallet, og tankene om en klubb oppsto på gutteværelset hjemme i Bølstadveien på Spikkestad, da andre ungdommer besøkte ham for å trene.
I 1967 ble klubben Spikkestad Ungdomsskoles Vektinstitutt stiftet og treningsvirksomheten flyttet til kjelleren på Spikkestad ungdomsskole.

I de første årene var tilstrømningen til klubben stor, og Edmund Dolata var trener og inspirator. Spikkestad ungdomsskole ble hovedbase for rekruttering. Med diverse gymtimer og valgfritimer lagt til vektrommet, ble det naturlig for mange å begynne å trene etter skoletid.

SPUVI skaffet inntekter gjennom hele 70-tallet bl.a. ved å arrangere diskotekaftener sammen med
skolens elevråd. Landets beste aktører innen pop, visesang og jazz opptrådte på de godt besøkte
arrangementene. Rekord var 700 betalende gjester da Prudence med Åge Aleksandersen og Terje
Tysland besøkte Spikkestad.

Fra midten av 70-tallet begynte SPUVI å arrangere mesterskap i styrkeløft, og flere av klubbens
medlemmer ble norske mestere. I løpet av klubbens første 25 år, arrangerte SPUVI bl.a. kretsmester-
skap, regionmesterskap og Norgesmesterskap for junior, senior, old-boys, veteran, kvinner og lag
(ungdom og junior).

I tillegg ble det arrangert nordisk mesterskap for junior og seniorlandskamp mot Sverige. Røyken kommune støttet de store arrangementene med banketter og premier – og det ble også mobilisert støtte fra det lokale næringsliv. Klubben har flere NM-gull for lag i ungdomsklassen og medaljer i lagfinalen SL åpen klasse.

Den aktive klubben fikk snart for liten plass i kjelleren på Spikkestad ungdomsskole, og etter stor dugnadsånd og flere års målrettet sparing, kunne klubben i 1992 flytte inn i nye flotte lokaler i
Spikkestad Grendehus – som eies og driftes av SPUVI og IL R.O.S.

Mange av SPUVIs medlemmer har preget styrkeløftsporten i Norge – både idrettslig og administrativt – på kretsplan, på regionsplan, på forbundsplan og internasjonalt. Klubben har 5 ganger vært kåret til årets klubb.